Harcama limiti belirleme ve toplumsal medya hesabına nazaran müşteri seçme üzere tartışmalı uygulamaların akabinde kimi işletmeler artık de rezervasyon için kapora kuralı getirdi.
Yeni uygulama, tüketiciler ortasında reaksiyona yol açarken, işletmeler ise ekonomik durumdaki zahmetler lisana getirerek bu usulü garanti gelir sağlamak ismine savunuyor.
RESTORANLARIN BİRÇOK PARAYI İADE ETMİYOR
ATV Haber’in haberine nazaran uygulamayı yürürlüğe koyan kimi restoranlar, menü oluşturma bedeli olarak 500 lira isterken, kimileri ise belirledikleri menü fiyatının tamamını istiyor. İade kelam konusu olduğunda ise restoranların birden fazla parayı iade etmiyor.
Rezervasyon yapan müşterilerin en kimilerinin gelmediğini belirterek uygulamanın haklı olduğunu savunan restoran sahipleri şu açıklamayı yaptı:
İstatistiklere dayanarak söylüyorum en az yüzde 30’u gelmiyor. Yüzde yüz paranın alınması gerekiyor. Yoksa ziyan ediyor işletmeler.
UYGULAMA YASAL MI?
ATV Haber muhabirinin “Rezervasyon için kapora fiyatı yasal mı?” sorusuna Tüketici Konfederasyonu (TÜKONFED) Lider Vekili Avukat İbrahim Güllü yasada boşluk olduğunu belirterek şu karşılığı verdi:
“Kapora kavramı hukukumuzda düzenlenmedi. Bunun yerine bağlanma parası ya da cayma parası olarak iki farklı tarif getirilmiştir. Buna nazaran şayet verilen para bağlanma parası ise mukaveleden caysa dahi o meblağ iade edilecektir. Şayet verilen kapora cayma parası ise meblağ iade edilmeyecektir.”
PARANIZI GERİ İSTEYEBİLİRSİNİZ
Yurttaşın ne yapması gerektiği üzerine sorusuna karşılık veren TÜKONFED Lider Vekili Güllü, “Rezervasyonlarından ötürü ödeme yapacaklarsa bunu bağlanma parası olarak açıklamaya yazsınlar. Rezervasyon iptali durumunda ise çabucak firmaya yazılı bir bildirimde bulunsunlar tüketici heyetine başvurarak paralarının iadesini talep edebilirler.” sözlerini kullandı.
ADİSYON FİYATI DE İSTENMİŞTİ
Geçtiğimiz yıl, müşteriler bahşiş vermediği gerekçesiyle adisyonlara eklenen servis fiyatı kimi işletmelerde kişi başına olarak gösterilmeye başlanmıştı. Hem kuver hem servis fiyatının birlikte alınmaya başlaması tüketicilerin yansısına neden olmuştu.
Müşteriden istenen servis fiyatının yasal olmadığını vurgulayan TUKONFED Hukuk Kurulu Lider Yardımcısı Mücahit Saraçlı, “Adisyonların altında yüzde 15, yüzde 20, yüzde 10 artık işletmeye nazaran değişen olağan ki tamamında olan bir şey değil. Lakin servis fiyatı diye bir ek bir fiyat koyuyorlar. Böylesine bir fiyat talebinde bulunmaya hakları yok. Bu büsbütün yasaya alışılmamış bir taleptir.” demişti.